Colca Canyon en Condors

Vandaag zouden we dan vanuit Chivay de Colca Canyon inrijden om condors te gaan bekijken. Die komen veel voor bij het uitzichtpunt Cruz del Condor, wat op zo'n 2000 m boven de rivier de Colca ligt. We moesten daarvoor wel om 6:50 uur klaar staan om te vertrekken. Nou was ik om 4:00, 5:00 en 6:00 uur steeds wakker geworden maar was nu in slaap gevallen tot 6:30! Waarschijnlijk door de 3 lama dekens + dekbed, want het was erg koud. Dus balen en enorm gehaast onder de douche, snel broodjes boter en jam+ verse fruitjuice gegeten en ook wat meegenomen voor onderweg en uiteindelijk nog redelijk op tijd in het busje.

Het was nog flink koud zo op 3500m hoogte. Met de bus reden we 2 uur over een hobbelig pad door de Colca Canyon, die op bepaalde punten steeds dieper was. Het is niet zo dat je door een kloof rijdt maar meer door een vallei met diep beneden de rivier en erom heen weidegrond in allerlei kleuren en maten, akkertjes in sawa vorm, koetjes en ezeltjes. Later veel cactussen en droge grassen. Erg mooi.

De Colca Canyon is 2x zo diep als de Grand Canyon, 100 km lang met dieptes van 1000-3000 meter. Gelukkig reden we meestal niet langs een randje..

Voor 9 uur kwamen we aan bij Cruz del Condor, alwaar we de condors al zagen zweven en de fototoestellen van de toeristen onafgebroken klikten. Ze vlogen redelijk dichtbij over en gingen soms zo'n 10m onder ons op een uitsteekpunt zitten. Nou kunnen condors een spanwijdte van 3 m hebben en 10 kg wegen, maar ik kon met het bijna niet voorstellen dat deze zo groot waren. Ik vond ze meer op vliegende kalkoenen lijken.. maar dan wat eleganter.

Gisteren waren we al blij dat we een condor heel hoog in de lucht konden zien, vandaag kwamen er tientallen voorbij, eigenlijk steeds dezelfden die dan rondjes zweven op de thermiek boven de canyon. Erg mooi! En het aantal toeristen viel ook wel weer mee.

Om 10 uur vertrokken we weer, terug naar Chivay en weer een paar uur hobbelen. In een klein traditioneel gehucht even eruit (vooral om koekjes, chips en water te kopen want ik had al weer behoorlijk honger). De vrouwen en meisjes hier dragen prachtige jurken met hoedjes die ze ook dagelijks dragen, dus geen toeristische attractie.

Ik zag een heel schattig 2 jarig meisje bij een kraampje met haar moeder staan en gaf haar een knuffelkonijntje van Luuk. Ze had een prachtig jurkje aan met een hoedje op en was ontzettend blij met het beestje. Ik denk niet dat ze hier vaak een kadootje krijgen of veel speelgoed hebben. Een mooi fotomoment. De spaanse meisjes waren ook helemaal weg van het meisje dat een hoop aandacht ineens kreeg.

In Chivay was er weer een buffet dus weer erg goed en veel gegeten en het was ook gezellig met de spaanse meiden. Voorzover dat lukte sprak ik brak spaans en zij brak engels, in Spanje is het engels nog niet zo geintroduceerd als bij ons op school, al wordt dat nu wel meer.

Daarna reden we terug naar Arequipa,over dezelfde weg als gisteren, weer mooi en weer vicunas zien grazen maar ook weer een goed moment om een siesta te houden.

In Arequipa een grote maracuya op het restaurant β€˜On the Top' gedronken naast twee nederlandse huppelkutjes die wel erg luid zaten te beppen, maar de zonsondergang over de kathedraal en de Plaza del Armas compenseerden dat wel weer.

Mijn ticket van Arequipa naar Lima morgen gelukkig gechecked bij een toevallig tegenaangelopen kantoor van Star Peru en was alweer van tijd veranderd: een uur later om 11:25. Nu ja, als ik m'n vlucht naar Amsterdam maar haal 's avonds, maar wil wel nog shoppen in Lima tussendoor.

Vandaag dus mijn laatste avond in Arequipa en in Peru!

Nog even shoppen, heb een wel hele leuke lama van Alpacahaar gezien...! Maar kan het waarschijnlijk niet meer dragen.

Op een terras met 2 truien, een kaars en een boek een ceviche van octopus eten met een mojito.. heb het verder maar niet te bont gemaakt op mijn laatste avond want ik moest nog inpakken en schrijven en vooral me niet ernstig verslapen.

Daarna dus alleen nog een toetje: een slagroomhoorn met chocola met cappucino..

hanna

Hoi Ellen
je laatste uren in Peru? of zit je al in het vliegtuig?,.. In elk geval een goede reis en behouden thuiskomst gewenst. Het was erg leuk om je verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Veel plezier met het weerzien van Daan, Myrthe en Luuk! liefs Hanna