Naar Lima en door naar Amsterdam

Dag van vertrek...! Het is wel weer mooi geweest en heb ook wel zin om naar huis te gaan. Altijd in m'n eentje eten gaat ook vervelen op den duur. Al kom ik zo nog eens aan een boek lezen toe.

Vanochtend mijn rugzak heel goed volgepropt want ik had inmiddels een aardige hoeveelheid souvenirs ingeslagen en niet te vergeten het 3 kilo zware beeldstuk wat ik gekregen had van het opvanghuis in Huancayo moest ook breekvrij verpakt worden.

Al met al een rugzak van 18.5 kg + een flinke dagrugzak handbagage dus blij dat ik er verder niet mee hoefde te sjouwen.

Op Arequipa airport kon ik zelfs nog wat foto's uploaden want ook hier was gratis WIFI en dat alles op het terras onder een parasol met uitzicht op vulkaan El Misti met een mixed fruit juice. De vlucht naar Lima was met mooie uitzichten over een deel van de Andes wat vooral uit verlaten kale bergen zand bestond, waarschijnlijk ijskoud en waar je niet met vliegtuigje neer wilt storten.

Op Lima airport duurde het een eeuwigheid voordat ik de lockers had gevonden want iedereen stuurde me de verkeerde kant op. Terwijl het echt niet zo groot was daar. Nu was ik daar al voor de derde keer en sta er inmiddels waarschijnlijk bekend als dat meisje dat nooit iets kan vinden en continu van de ene uithoek naar de andere uithoek loopt met een kar vol bagage. De 1e keer was mijn taxichauffeur van de hostel nergens te vinden en was ik mijn pasje BIJNA vergeten uit de pinautomaat, de 2e keer was ik mijn pasje echt kwijt en met een lege telefoon moest ik eerst een half uur zoeken naar een stopcontact en naar een blokkeernummer en vandaag was ik drie kwartier bezig een locker te vinden...

He..he..!

Na achtervolgd te zijn door 6 taxichauffeurs die me allemaal naar Lima wilden brengen voor te veel soles, deed ik alsof ik dan maar ging lopen naar Lima Miraflores (20 km). Dus toen wou er eentje me dan wel voor de helft van de prijs brengen (5 euro). Al met al een goede prijs want het was een enorm eind. Maar als je geen bagage hebt kun je ook zoveel beter onderhandelen!

Dit was een aardige man die me e.e.a. liet zien van de kust van Lima en me de weg wees naar winkels, goede visrestaurants, een goed museum en een uitkijkpunt. Vrij veel surfers in een goede branding maar wel in een koude zee. Jammer dat ik maar 3 uurtjes de tijd had en mijn belangrijkste doel was eerst flink te gaan eten.
Lima was overigens grijs en redelijk fris, kouder dan ik verwacht had en kouder dan Arequipa op 2400 m. Dit komt door de koude golfstroom die zo af en toe voorbijkomt en de zon die maar nauwelijks door de smog heen kon komen.

Mijn restaurantje, Puente de Azul met zijn hele goede ceviches volgens de Lonely Planet, was leuker dan ik verwacht had, net een hip 2 verdiepingen eetcafe in Amsterdam met een vrij gevarieerd publiek.

En daar was dan mijn ceviche met een Corona.. een hele berg smakelijke seafood op mijn bord en ik verbaasde me dan ook niet waarom de zeeen bijna leeggevist zijn.

Mijn ceviche bestond uit diverse vis, octopus, garnalen en rode ui wat in rauwe toestand uren is gemarineerd in veel limoen en zo 'gaar' is gekregen. Een de specialiteiten van Peru en met name van Lima, waar de vis vanuit de zee direct op je bord terecht komt, heerlijk!! Daarna kwam er een schaal met 8 soorten taarten en toetjes voorbij dus die kon ik ook niet weerstaan. Normaal eet ik nooit toetjes maar hier kwamen ze vanzelf naar me toe...

Daarna ben ik in behoorlijk volle toestand door de wijk Miraflores gelopen, op zoek naar een lama voor Daan... Het is trouwens wel weer een hele andere ervaring door Lima te lopen; hier zie je geen indianenvrouwtjes met baby's op hun rug of mensen in klederdracht, maar gewoon vrij westers geklede mensen. Zo ook de winkels maar gelukkig vond ik nog een plek met veel handicraft, dus veel lamawollen kleding, lappen, tassen etc. Dus de pullen waar je vooral in Cuzco mee wordt doodgegooid.

En uiteindelijk had ik mijn lama van echt Alpacahaar en moest ik vliegensvlug terug naar het vliegveld. Vliegensvlug was niet bepaald haalbaar in de avondspits van Lima, dus meer dan een uur in de taxi gezeten tussen het meer dan chaotische verkeer en moest de taxichauffeur ook nog plassen tussendoor, maar al met al nog was ik nog wel op tijd voor mijn vlucht naar Amsterdam om 20:00 uur...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!