Colca Canyon, dag 1

Vanochtend mijn steeds zwaardere rugzak achtergelaten in de hostel en met een daypack op pad om de 2-daagse tocht naar de Colca Canyon te gaan doen. Met minibus en gids en verder een nederlandse vader met z'n net afgestudeerde Wageningse dochter, een ouder portugees stel en 3 spaanse meiden van rond de 30. Dus gelukkig geen touringcar met 45 bejaarden.

Al gauw reden we door woestijnachtige bergen, vulkaan landschappen en daarna over de pampa van 4500 m hoog. Steeds weer net een ander landschap. En op een bepaalde plek stonden duizende torentjes van gestapelde stenen, zeer apart, zou bijna in buitenaards leven gaan geloven.

Op de pampa zagen we vicuna's, kleine slanke lamas die meer op kangoeroehertjes lijken. Ze zijn beschermd en die krijg je dan ook niet op je bord. Voor zover ik geleerd heb zijn er 4 soorten lama's in Peru: Lama, Alpaca, Vicuna en nog eentje. Met wol van de Alpaca kun je geweldig breien, althans de locals dan. Baby alpaca wol is superzacht. Luuk zal zijn Alpacaatje vast erg leuk vinden!

Onderweg ook wat stops bij kleine nederzettingen om te plassen of om mutsen, sjaals, sokken etc van Alpaca wol te kopen. De locals, indianenvrouwtjes, zijn hier weer heel anders traditioneel gekleed, altijd erg kleurig. Erg leuk om hen met hun Alpaca te zien, het zijn zeer wollige lief uitziende lama's en liggen vaak naast hun baasje net als een hondje. En de omgeving hier is steeds ontzettend mooi.

In Chivay zouden we overnachten, maar gelukkig gingen we eerst lunchen. Aangezien ik nu op georganiseerde tour was, was er een buffet in een restaurant waar nog meer georganiseerde toeristen kwamen. Maar het buffet was erg goed, niet zoals die troosteloze chinese buffetten die je onbeperkt in Amsterdam kan eten en waar vooral Hollanders altijd erg goed in zijn, maar echt goed Peruaans eten met veel verse groenten en enorm veel variatie + mijn geliefde gebakken banaan. Dus heb ik ook te veel gegeten.

Alleen de spaanse meiden sliepen in hetzelfde hotel als ik, de anderen hadden al via een geregelde reis iets anders. Wij sliepen in de middle of nowhere in een vrij verlaten maar op zich leuk hotelletje als dit niet zo verlaten zou zijn en gelukkig had ik wel zon en uitzicht op de bergen en heb een uur op m'n balkonnetje gezonnebaad.

Daarna naar de hot springs met de bijbehorende zwavel zwembaden. Aangezien ik niet zo'n zwembad-fan ben en het al aardig koud begon te worden, had ik niet zo'n zin in een bad maar ik had ook niks beters te doen. Hopelijk werkt de zwavel mijn insektenbeten weg. Maar het viel 100% mee. De baden waren 38C en heerlijk warm en het was gezellig met de Wageningse studente en haar vader die ik vrij makkelijk heb kunnen overhalen om met mijn biertje mee te drinken..

En intussen hadden we uitzicht op de bergen en in de verte zagen we zelfs een condor. Helemaal niet verkeerd om zo in een heet zwembad te zitten en de zon zo zien ondergaan! En omdat het zo warm was, moest je af en toe afkoelen boven water, dat was gek om in bikini te zitten terwijl het personeel in dikke jassen rondliep (het was zo'n 15C denk ik).

In de avond gingen alleen de 2 nederlanders en ik mee naar de ‘dinner and dance'.... Ik had ernstige twijfels hierover en al helemaal toen wij aankwamen in een TL verlichte, ongezellige koude zaal met lege tafels. Maar mijn gezelschap was leuk genoeg om dit in elk geval met hen alleen te overleven dus ben ik niet bij voorbaat al weggelopen. Gelukkig stroomde het gauw vol met nog veel meer toeristen, al was het alleen maar voor mijn gevoel de ruimte te vullen.

Het eten stelde niet veel voor zoals ik verwacht had. Het bandje met poncho's dat Peruaanse Andes panfluit muziek speelde was best leuk. Later kwamen er nog dansers bij in allerlei lokale kostuums. En voordat ik weg kon duiken werd ik al uitgenodigd om mee te dansen...

Maar ik heb zo mijn principes en ook al had ik nog zulke koude benen: Ik ga niet mee dansen!

Jammer dat ik dan altijd zo ongezellig ben, maar mijn nederlandse toergenote vond dansen wel leuk dus de eer was aan haar en de Peruviaanse danser (die het later weer voor niks bij mij probeerde) was ook weer blij. Kon ik tenminste rustig m'n bier drinken.

Het was vandaag een mooie dag en ben de avond ook redelijk goed doorgekomen, het was gezellig en heb zelfs nog een CD-tje van het bandje gekocht...leuk voor een Peruaanse BBQ met lama-sateetjes..

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!