Naar Cuzco

Met de nachtbus 7 uur van Huancayo naar Lima waarin ik niet geslapen heb. Om 6:00 uur aankomst in Lima en een taxi naar het vliegveld genomen. En toen wilde ik pinnen... maar pasje zat niet in m'n portemonnaie! Een deja vu.. ik wist niet zeker of ie ergens in een broek diep in m'n rugzak zat, maar het was geen doen om nu te gaan zoeken: ik moest maar gauw de boel blokkeren!

Waarschijnlijk donderdag (tijdens mijn off-day) vergeten uit de ATM te halen, toen ik 3x moest pinnen om geld aan Eli en Neto en aan Adriana te geven. Nu was ook nog eens m'n mobiel leeg, lekker handig allemaal! Had nog wel een lader en adaptor bij de hand en uiteindelijk op een erg onhandige plek met ING gebeld, nadat ik een half uur op zoek moest naar het blokkeer nummer wat verkeerd in m'n mobiel stond. Hehe...! Gelukkig was m'n rekening niet geplunderd. Wel stom natuurlijk. Heb nu nog 1 gezamenlijke pas over waar ik wel heel zuinig op moet zijn nu.

Ik wist al een week eerder dat m'n vlucht naar Cuzco was veranderd van 9 naar 10 uur, maar nu ik er al om 7 uur was had ik geen zin om nog 3 uur te wachten, dus voor 15 dollar kon ik op de vlucht van 8:20 uur.

De vlucht naar Cuzco was al een voorbode voor mijn cultuurshock in Cuzco: het vliegtuig zat vol met blatende Amerikanen die grotendeels bejaard waren... ( 60+, grijs, flink opgedoft, veel praats en op groepsreis....)

Ik had al maanden geleden hostel Qorichaska gereserveerd en dat was een rustig family hostel rond mooie patios, fijne kamer, warme douche met een flinke straal , schoon, een TV en een zalig bed. En dat voor 15 euro. Ik was die luxe niet meer gewend!

Daarna even lopen naar het centrum van Cuzco, de Plaza de Armas. En toen vervolgde mijn cultuurshock: overal werd Engels om me heen gesproken, ik werd door honderden verkopers aangesproken en had het idee dat ik elk moment gerold kon worden. Nu had ik maar een half uur geslapen, dus mijn tolerantie niveau was behoorlijk beneden 0.

Desalniettemin: Cuzco is een prachtige stad! Het was heerlijk zonnig (maar koud in de schaduw, hoogte 3500m) en overal smalle straatjes met voornamelijk keitjes, veel handicraft winkeltjes en leuke restaurantjes. Wel dus te veel toeristen. Cuzco was tijdens de Inca periode (ongeveer 1100-1600) de belangrijkste stad van Peru. Echter toen de Spanjaarden kwamen werd een hoop Inca werk vernietigd en zijn er kerken bovenop gebouwd. Dus overal vooral koloniale, mooie gebouwen met vaak nog resten van Inca muren.

Heb een ‘Boleta turistica' gekocht om vervolgens in een rap tempo 5 prachtige kerken te bekijken. De Kathedraal & Basiliek, Iglesia San Blas en nog meer... Mooie tierelantijnen, beeldhouwwerk; het stikt van de beelden, goud, etc. Wel erg mooi, maar langer dan 10 min per kerk hoefde ik er ook weer niet te vertoeven.

Ik moest nog wel naar de travelagency Peru Planet waarbij ik mijn Inca Trail heb geboekt (al in Februari) voor een briefing. Ze waren meer dicht dan open, maar gelukkig waren ze weer om 17 uur open en had nu ook 100% zekerheid dat ik de 4-daagse Inca Trail naar Machu Picchu zou gaan lopen. Tenzij ik hier m'n benen vandaag nog breek over al die keien hier.

Dus daarna m'n rugzak half leeggehaald om zo licht mogelijk op stap te gaan, maar aangezien je wel je eigen water, kleren en wat snickers moet dragen, zat ik toch wel op bijna 10 kilo denk ik.

's Avonds met woordenboek en Lonely Planet in een leuk klein restaurantje een lekkere lama gegeten met een grote bier erbij. Wat lichaamsdelen in het spaans zitten leren, want die worden de komende dagen aan het werk gezet en handig als je nog eens een massage krijgt.

Te laat naar bed gegaan dankzij mijn geschrijf en geupload van foto's voor m'n weblog en de wekker op 4:45 uur gezet...

wilde ik pinnen... mnaar pasje zat niet in m'n portemonnaie! Een deja vu.. ik wist niet zeker of ie ergens in een broek diep in m'n rugzak zat, maar het was geen doen om te gaan zoeken: nu moest ik toch maar snel de boel blokkeren!

Waarschijnlijk donderdag (tijdens mijn off-day) vergeten uit de ATM te halen, toen ik 3x moest pinnen om geld aan Neto en Adriana te geven. Nu was ook nog eens m'n mobiel leeg, lekker handig allemaal! Had nog wel een lader en adaptor bij de hand en uiteindelijk op een erg onhandigeplek met ING gebeld, nadat ik een half uur op zoek moest naar het blokkeer nummer wat verkeerd in m'n mobiel stond. Hehe...! Gelukkig was m'n rekening niet geplunderd. Wel stom natuurlijk. Heb nu nog 1 gezamelijke pas over waar ik wel heel zuinig op moet zijn nu.

Ik wist al een week eerder dat m'n vlucht naar Cuzco was veranderd van 9 naar 10 uur, maar ik had geen zin om nog 3 uur te wachten, dus voor 15 dollar kon ik op de vlucht van 8:20. De vlucht was al een voorbode voor mijn cultuurshock in Cuzco: het vliegtuig zat volmetblatende Amerikanen die grotendeels bejaard waren... ( 60+, grijs, flink opgedoft, veel praatsen op groepsreis....)

Ik had al een hostel gerserveerd (Qorichaska) en dat was een rustig family hostel rond mooie patios, fijne kamer, warme douche met een flinke straal , schoon, een TV en een zalig bed. En dat voor 15 euro. Ik was die luxe niet meer gewend!

Daarna even lopen naar het centrum van Cuzco, de plaza de Armas. En toen vervolgde mijn cultuurshock: overal werd engels (amerikaans) om me heen gesproken, ik werd door honderden verkopers aangesproken en had het idee dat jik elk momentgerold kon worden. Nu had ik maar een half uur geslapen, dus mijn tolerantie niveau was behoorlijk beneden 0.

Desalniettemin: Cuzco is een prachtige stad! Het was heerlijk zonnig (koud in de schaduw, hoogte 3500m) en overal smalle straatjes met voornamelijk keitjes, veel handicraft winkeltjes en leuke restaurantjes. Wel dus te veel toeristen. Cuzco was tijdens de Inca periode (ongeveer 1100-1600) de belangrijkste stad van Peru. Echter toen de Spanjaarden kwamen is een hoop Inca werk vernietigd en zijn er kerken op gebouwd. Dus vooral koloniale, mooie gebouwen met vaak nog resten van Inca muren.

Heb een ‘Boleta turistica' gekocht om vervolgens in een rap tempo 5 prachtige kerken te bekijken. De Kathedraal & Basiliek, Iglesia San Blas en nog meer... Mooie tierelantijnen, beeldhouwwerk; het stikt van de beelden, goud, etc. Wel erg mooi, maar langer dan 10 min hoeft het van mij niet te duren.

Ik moest nog wel naar de travelagency Peru Planetdie mijn Incatrail heeft geboekt (al in Februari) voor een briefing. Ze waren meer dicht dan open, maar gelukkig waren ze weer om 17 uur open en had nu ook 100% zekerheid dat ik de 4-daagse Inca Trail naar Machu Picchu zou gaan lopen Tenzij ik hier m'n benen nog breek over al die keien hier.

Dus daarna m'n rugzak half leeggehaald om zo licht mogelijk op stap te gaan, maar aangezien je wel je eigen water en wat snickers moet dragen, zat ik toch wel op bijna 10 kilo denk ik.

's Avonds met woordenboek en Lonely Planet in een leuk klein restaurantje een lekkere lama gegeten met een grote bier erbij. Wat lichaamsdelen in het spaans zitten leren, die worden de komende dagen aan het werk gezet..

Te laat naar bed gegaan dankzij mijn geschrijf en geupload van foto's voor m'n weblog en de wekker 4:45 gezet...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!