La Merced en Jungle by Night

Mijn ‘familie' is dit weekend naar Lima gegaan en gelijk slecht geslapen vanwege vreemde geluiden in huis en enorm veel lawaai buiten en ik vond het niet echt leuk alleen in huis. Maar m'n gebrek aan slaap kon ik niet inhalen dmv een keer echt uitslapen want ik wilde na La Merced, een klein stadje in de beginnende jungle van de Amazone, 4-5 uur met de bus. Met een van de duizenden taxi's naar het busstation (taxi's zijn overal, makkelijke en kosten maar 1 euro) wat ook daar goed georganiseerd was.

Me geinstalleerd in de bus met met een flinke daypack en een mooie reis door de Andes gemaakt met in de hogere gebieden vooral gras en lage begroeiing en hier en daar een kudde schapen (>4000 m). Ik heb tevens nu mijn eerste 2 lama's gespot, leuk! Zoiets loslopends in een Andes-wei heeft wel meer ambiance dan die 2 lama's in het Amstelpark.

Rond 14 uur aankomst in La Merced waar het heerlijk tropisch warm was en heb een hostal uitgezocht met warm water (blijkt achteraf alleen ‘s ochtends te zijn) en daarna lekker op slippers in een summer-outfit naar een travelagency gegaan om wat trips te plannen. Wat een vrijheid!

Handig, die jongen daar vertelde over de tochtjes en gebruikte Google Translate om het mij eea duidelijk te maken (spaans - engels). Kreeg ook allerlei Youtube filmpjes te zien van hun activiteiten; ze lopen bepaald niet achter hier. Inmiddels had ik behalve een standaard dagtocht voor de volgende dag, ook wel veel zin in een nachtelijk tochtje door de jungle (ook al was ik eigenlijk wel erg moe van de hele week en m'n slechte nacht). Dat stond niet op hun standaardprogramma maar het was allemaal mogelijk en ik zou dan een privetocht maken met de gids die daar ook rondliep en me wel OK leek. Moest wel al een uur later me melden om dan rond 17 uur te vertrekken. Had nog niks gegeten behalve ontbijt en wat crackers en moest onderhand wel een flinke maaltijd hebben EN ik had al urenlang uitgeken naar een grote fles bier op een terras, dus dat was opschieten geblazen.

Een terrasje was er niet maar wel een leuk restaurantje met uitzicht op een gezellig kleine Plaza de Armas + het standaard koloniaals kerkje erbij en heb me daar tegoed gedaan aan een lekker 2 gangen menu met forel en natuurlijk de 650ml fles bier...

Het was een beetje teveel eten en drinken in een half uur, maar ik kreeg het allemaal goed naar binnengewerkt en was verzekerd van een goede bodem om de jungle in te gaan tot 22 uur .

Mijn gids heette Juan, was 28 jaar, single en had een kapmes van bijna een meter bij zich. Dus ik kon niet achterblijven en dus ik kwam ook bewapend met een Victorinox zakmes van 10 cm. Kaplaarzen aan, stok mee en time to go into the wild!

Via een 100 jaar oude hangbrug over een behoorlijk snelstromende rivier de jungle in, eerst mango- papaya en sinaasappelbomen, daarna werden het kleinere paden en gingen we door stroompjes en kleine watervalletjes lopen en klimmen en was het flink hiken geblazen door het donker. Met zaklamp, stok en fototoestel had ik vaak handen te kort om enigszins droog te blijven.

Nou hoopte ik op wat Amazonewild, maar dat bleef beperkt tot 2 apen, een aantal enorme en giftige spinnen, vlinders, een slang die ik gemist heb, leafcutter-ants, nog meer grote mieren, termieten en Juan. Die laatste viel wel mee, heb wel een stuk zilvererts als kadootje gekregen en hij had het iets te vaak over die mooie volle maan maar aangezien ik bepaald onromantisch reageerde had ik verder geen last van avances.

Blijkbaar dacht ie toen dat ik Jane was ofzo en niet de jungle zou verlaten voordat ik een reuzenmiereneter aan m'n stok gespiest had, want uiteindelijk hebben we 5 uur gelopen! Op het laatst was ik het wel beu en erg moe,zere voeten waarvan eentje in een laars vol water, maar goed, het was leuk en ik heb m'n jaarlijkse dosis Jungle by night weer gehad, al mocht het wel een paar uurtje korter duren.

Reacties

Reacties

pappa

lieve Ellen,

Uit jou verhalen en foto's moet je heel veel genieten van natuur, de mensen en de sfeer daar.
Wat moet je in een mooi land zijn en wat een avontuurlijke dingen maak je toch mee.Wees wel voorzichtig met allerlei rare bijtinsecten en vooral met slangen!
Liefs pappa, niet "ver"van jou vandaan.

Hans en Linda

Hallo Ellen,

Zo te lezen vermaak je je uitstekend en maak je de mensen daar erg blij.
Geniet daar van het mooie avontuur!
Lieve groeten van Hans en Linda Thijs en Floris

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!