Uitdelen van kleren van Myrthe en Luuk

En eenkus van de burgemeester van Huancayo ..

11 mei 2011

In de ochtend was ik weer bij de worker kids die zich uitstekend vermaakten met mijn mobiel waar een heleboel foto's van Luuk, Myrthe en Daan en van alles uit Amsterdam opstonden. Alles wat je vertelt onthouden ze goed dus als ze een dag later een foto van Daan zien, dan zeggen ze ‘Tu esposo, 48 anos'. De kinderen komen regelmatig een knuffel bij me halen. Daar ben ik ook voor blijkbaar, met de vaste staff wordt namelijk minder geknuffeld.

Rond 12 uur kwamen Eli en Neto me ophalen om met de babykleding van Luuk en Myrthe naar een opvanghuis voor arme peuters van 1-4 jaar te gaan. Dat was in een verre buitenwijk door wat armere buurten heen. De wegen zijn hier in Huancayo trouwens maar voor de helft verhard (maar wel met gaten en drempels), de overige wegen bestaan uit zand, stenen en nog veel meer kuilen.

Eenmaal bij de peuters die in een soort leslokaaltje verbleven was het wel even slikken. Een meisje van 3 was zo ondervoed dat ze op 1 leek. Haar moeder was alcoholiste en was nu dood en haar oma kan haar nauwelijks verzorgen. Het deel voor 1-2 jarigen was een vrij donkere kamer waar wat speelgoed lag en waar wat treurige peuters rondkropen. Al die kleintjes zien er schattig maar ongezond uit en je wil je niet voorstellen in wat voor krot ze moeten rondkruipen thuis en wat ze te eten krijgen.

Mbv het advies van de leidster (die er heel leuk uitzag als zo'n meisje uit Disneyland en voor wat blijheid zorgt), werd elk kledingstuk van Luuk of Myrthe omhoog gehouden en beoordeeld wie die het beste kon krijgen. De armste peutertjes waaronder het ondervoede meisje, kregen de mooie rode dikke winterjassen van Myrthe en Luuk. De rest kreeg T-shirts, broeken en een slaapzak waar ze erg blij mee waren dus ben blij dat ik die berg kleding helemaal naar Peru heb weten te slepen.Opvallend is dat de meeste kinderen best wel dik zijn, maar waarschijnlijk enorm slecht te eten krijgen en daar ongezond bol van worden, dus sommige shirts zitten hen misschien wat te strak...

Heb daar ook mijn eerste Inca ruine gezien, naast het opvanghuis wat overigens wel heel mooi gelegen is zo dichterbij de bergen.

Ik versta nog vrijwel geen spaans, dus heb weet niet precies wat er allemaal besproken wordt zo om me heen, maar toen we terugreden vertelde Eli dat het plan om de worker kids schoenen en joggingpakken te geven en voedselpakketten aan de armste gezinnen uit te delen, inmiddels de burgemeester van Huancayo had bereikt en dat we die dus nu gingen ontmoeten! De coordinatrice van de worker kids had met de burgemeester kortgesloten dat er een filmploeg om het daadwerkelijke uitdelen te filmen.Samen met het uitdelen van voedselpakketten wordt er dan een TV spotje van gemaakt! Dit was nou ook weer niet mijn bedoeling geweest, maar wel heel leuk!

Dus toen heb ik mijn eerste kus van de burgemeester mogen ontvangen...

Omdat de burgemeester mee gaat voedselpakketten uit delen en dit volgens zijn agenda gepland werd voor de dag erna, moest er snel massaal ingekocht worden. Dit duurde uren omdat ze overal prijzen en de korrels van rijst enzo gingen vergelijken en mij goedkeuring vroegen om elk blikje vis. Uiteindelijk de goedkoopste tent gevonden waar ik me maar heb teruggetrokken uit de smalle winkel en zij uiteindelijk enorme balen rijst, pasta , bonen, blikken vis etc. hebben ingeslagen. Ik had mezelf intussen tegoed gedaan aan een een gefrituurde gevulde aardappelpuree-flap bij een indianenstalletje. Tijd moet je goed gebruiken tenslotte.

Daarna hebben we die enorme berg etenswaar over 10 plastic teilen gedaan en toen ik dacht dat het eindelijk klaar was, werd elke teil weer leeggehaald (!), opnieuw weer heel mooi gevuld en werd er een mooi cellofaan omheen gedaan. Daar heb ik me ook maar even niet mee bemoeid. De verpakking is blijkbaar minstens zo belangrijk.
Hoewel de inhoud OK was heb ik me wel enorm verbaasd dat er ook 2 kilopakken zout in elke teil werd gedaan, ze hoeven toch niet te strooien ofzo? Rond 22 uur gingen we pas weer naar huis (blij dat ik wat had kunnen snacken tussendoor!)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!