Eerste ervaringen

Bedankt voor jullie reacties, leuk om te lezen!

Omdat het mijn eerste dag was mocht ik uitslapen en zouden we pas om 10 uur op pad gaan. We hebben afgesproken dat ik de programma's Worker Kids en Urpaycancha ga doen.

Normaal ben ik altijd blij als ik niet voor 10 uur hoef te verschijnen maar hier ben ik echt een ochtendmens dankzij 7 uur tijdsverschil. Dus ik was om 3 uur ‘s nachts al wakker en gelukkig nog kunnen uitslapen tot 5 uur. De overige uren vermaakt metweblog schrijven, lezen, thee drinken (om op te warmen), opwarmen op het dakterras, sultana's eten want er was nog niets te eten en ze waren zelf nog later wakker of dingen aan het regelen. Rond 9 uur had Eli broodjes gehaald die ik uitgehongerd in een paar tellen had verslonden.

Daarna ben ik bij de Worker Kids afgezet (kinderen die op straat geld verdienen en/of met grote problemen thuis zoals alcoholisme).
Voor deze kinderen is door een schenking uit Spanje een mooi gebouw gemaakt waar ze kunnen huiswerk maken, spelen, goed eten krijgen en ze worden gestimuleerd om naar school te gaan. Bij aankomst hingen ze al om m'n nek en gaven me een zoen. Ben er al gauw achtergekomen dat iedereen dat doet bij begroeting en afscheid, dus heb vandaag al zo'n 30 kussen geincasseerd en er gratis30.000.000 vreemde bacterien bij.

Ik mocht helpen de kinderen onder de douche te zetten. Dat was een mooie douche maar alles is open en niet erg warm, dus best koud voor de kinderen. De kinderen waren 8-11 jaar oud en zagen er ongezond en vies uit met vieze kleren die ze na het douchen weer aantrokken. Want ze hadden niks anders. Daarna werd er geluisd, heb me vooral verbaasd hoe groot luizen in Peru kunnen zijn...

Rond 12 uur gingen ze weg om naar school te gaan en om na 15 uur weer terug te komen. De kinderen zijn erg aanhankelijk en verbazingwekkend dat ze zich al zo snel zich aan je hechten en ze hebben ook enorm geduld met mijn belabberde spaans (die verzorgsters ook, spreken geen woord engels, dus goed voor mij om te oefenen).

Van het geld wat ik ingezameld heb gaan we in elk geval schone onderbroeken kopen (en nog veel meer).
Ben met de psychologe/sociologe Angela die wat engels sprak rond lunchtijd met minibus richting naar huis gegaan, maar eerst nog even Huancayo centrum gelopen. Een stad zonder toeristen in elk geval, maar ook weer een mooi plein met fonteinen. En ik ging natuurlijk weer bijna op m'n bek omdat ik in gat in de stoep stapte zodanig dat mijn gymp uitvloog. Verder geen schade, alleen een minder schone sok. Ook dit zal me nu niet meer overkomen. Daarna thuis gelunched met rijst, heerlijke biet/aardappel salade en een goed gebakken forel. Mmmmm.. een betere lunch kan ik me niet indenken.

Om 15 uur ben ik opgehaald door de leidster van Urpaycancha (Adriana, zus van Eli) om met een taxi naarmijn volgende project te gaan.In een erg rural gebied vlak buiten Huancayo was een huis, of beter kleine vervallen boerderij met kippen, honden, geen vloer en wat tafeltjes en stoelen in een binnenplaats met de nodige stront onder een afdak waaronder je niet wil zitten als het regent. De overige muren en daken zijn ook gatenkaas.

Dit is de plek voor waar deze keer 8 kinderen 7-11 jaar uit de omgeving kwamen om huiswerk te maken en lesje engels te krijgen. Ook hier hingen ze weer letterlijk aan m'n nek, wat zijn die kinderen enthousiast en gemotiveerd!. Adriana had soort Wehkamps blaadjes meegenomen die ze prachtig vonden. Hieruit moesten ze kledingstukken knippen en in een schrift plakken die ze in het engels moesten opschrijven. Ik schreef het in spaans-engels op het bord. En dat allemaal buiten tussen de kippen, en ja hoor, even later lag er een goor hondje lag op mijn jack te slapen, BAH!

Daarna hebben wel met de kinderen gevolleybald waar ze veel lol in hadden. Heb mijn enkels een keertje niet verstuikt want er lagen nogal wat stenen in het weilandje. Af en toe kreeg een schaap een bal naar zich toe waar die dan niet blij mee was. Morgen mijn goede wandelschoenen aan want het is hier echt off the road!

Rond 18 uur weer thuis en later de rest van de lunch opgegeten. Had niet zoveel honger meer na mijn gebunker van ‘smiddags. Even stukjes van Pirates of the Caribbean in het spaans gekeken, wat overigens heel goed nagesynchroniseerd was, de spaans sprekende Jack Sparrow is ook best heel leuk J

Vanavond heb ik de grote tas met 10kg oude kleren van Myrthe en Luuk samen met Eli uitgepakt en ze was er heel blij mee! Luuk z'n eerste (groene) babyjasje vond ze heel mooi en zoiets kennen ze in Peru niet voor pasgeboren baby's. Een trappelzak was ook nieuw voor haar en een kruik en Hema zachte boekjes kende ze ook niet. De komende dagen gaan we ze uitdelen aan het weeshuis.

Reacties

Reacties

Joost

Hoi Ellen!

Zo te lezen begin je al te wennen aan de lokale gewoonten en hygiene. En heb je inmiddels ook al wat leerervaringen opgedaan (2e hands kleding-actie, bankpasje, zwemmende camera, en Mega-luizen).... er is -zo te horen- in ieder geval een stuk meer te beleven dan hier op kantoor! ;o) Maak er ook de komende tijd een nog mooier, onvergetelijker en vooral heel leuke tijd van! Tot de volgende keer.

Vanuit Leiderdorp...
Ciao,
Joost

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!