Dag 1: Amsterdam-Lima

Het is zover, op naar Peru!

Daan, Myrthe en Luuk hebben me om 10.30 uur naar Schiphol gebracht, gezellig maar van korte duur want vergeleken met een uitgebreid afscheid zoals dat 100 jaar geleden kon, moet je nu al afscheid voor de drukke check-in nemen. En aangezien ik altijd een erg strakke planning heb en met die lange rijen moest ik wel opschieten voor de vlucht van 12.30. Later toch nog echt kunnen uitzwaaien vanaf de gate, waar zijn mij net konden zien achter een deur vanaf het panorama terras.

Na ruim 12 uur vliegen ben ik heelhuids en compleet aangekomen in Lima!

Dat 'compleet' lijkt makkelijker dan het is, omdat ten eerste mijn bagage 25kg was en dit normaal gesproken 100 euro bijbetaling zou betekenen. Gelukkig mocht ik er wat spullenuithalen totdat alles 23kg was en ik alleen maarmet een onhippe Zwitsal babytas hoefde rond te lopen.

2e uitdaging was mijn fototoestel in het netgekochte cameratasje uit de dames WC te vissen.. Jawel, nog geen 10 minuten na de aankoop die ik aan m'n riem had vastgemaakt moet ik plassen ..en toen vloog het tasje incl camera de WC in... gelukkig spoelde ie niet automatisch door deze keer. Goed, dat was niet al te fris maar de properheid van het toilet viel mee, ik hadnog niet geplast,en het tasje is goed waterdicht gebleken (ook na het afspoelen). Na een verbeterde riemconstructie gingen de overige 3 plassessiesdaarna goed.

Blijkbaar heb ik wat met vliegveld WCs want vorig jaar in Maleisie wasmijn paspoort ineens kwijt en bleek ie op de grond in de WC te liggen.

De vlucht was OK en met 3 goede films, een prima Iers stel als buren, steunkousen (tja..ben geen 20 meer), lekker eten met genoeg wijn en water was het goed te doen.

Vlak voor aankomst op 4600m hoogte bleek dat we ineensvlak boven de toppen van de Andes vlogen, erg mooi en indrukwekkend (kaal, ruig, droog, desolaat) en begrijpelijk dat je daar ook tegenaan kan vliegen als je niet oplet.

Om 18:10 geland en tijdens het wachten op de bagage de eerste Soles gepind. Nou, dat lukt normaal gesproken ook beter, want een meisje kwam een paar tellen later mijn pas terugbrengen die ik in het apparaat had laten zitten... (2eleermoment).

Daarna door de douane. In het vliegtuig moest je al wat papiertjes invullen of je iets aan te geven had. Staat er specifiek tussen alle verboden planten, dieren, drank en drugs bij dat je geen 2e hands kleding los van je eigen spullen mee mag nemen! En ik heb dus 10 kg aan kleding en schoenen van Myrthe en Luuk mee.... Toch maar Nothing to Declare ingevuld en maar hopen dat ik er niet uitgepikt werd. Dat is spannend want je moet op een knop drukken als je er door gaat en af en toe kan ie random op rood springen en dan moet je al je bagage uitpakken..zelfs kans dat je in de cel bij Joran vd Sloot gegooid wordt (ik had al wel wat naieve smoezen paraat)..bGelukkig sprong ie op groen!

Na een vrijtijd vond ik eindelijk mijn taxischauffeur die ik niet herkende omdat hij 'Helena Dahler' op z'n bordje had staan. Maar de vriendelijkheid straalde me al te gemoet en heb mijn eerste woorden spaans met hem gewisseld op weg naar de hostal in Lima. Ging best goed al zeg ik het zelf en is m'n spaans nog enorm belabberd.

Het was flink file maar dat kwam omdat het zondag El Dia del Madre is (moederdag dus) en iedereen gaat shoppen. Grappig dat dit blijkbaar een erg internationale dag is maar in Lima wordt dit zo te zien veel uitbundiger gevierd.

Eenmaal in Hostal Magdalena rond 20 uur gelijk op pad, want ik had honger. Een paar blokken verderop was het druk en vanalles open en de buurt was veilig om te lopen 'savonds.

Leuk lekker rond te lopen, het was 22 graden en ideaal avondweer. Deze buurt in Lima had iets weg van een stad in Maleisie, veel goedkope schoenen- en kledingwinkeltjes, vrij goed geklede mensen en hier en daar een simpele eettent. Alleen de muziek en het eten is anders, veel salsa overal. In een eenvoudig gezellige tent voor 1,50 euro prima rijst/vlees/ aardappel mix gegeten en braaf een cola erbij gedronken. Er stonden wel hele aantrekkelijke grote flessen bier bij de locals om me heen, maar het leek me na mijn enorm lange dag beter om nuchter de weg terug naar m'n hostal te kunnen vinden.

Slapen heb ik maar een paar uur gedaan, om 3 uur 'snachts (10 uur NL tijd) was ik alweer wakker en heb niet meer geslapen. Dus heb om 5 uur maar m'n netbook gepakt om m'n eerste ervaringen maar op te schrijven. Zo meteen douchen, ontbijten en even naar centrum van Lima gaan en rond 12 uur weer terug zijn voor mijn taxi naar het busstation naar Huancayo.

Reacties

Reacties

hanna

nou Ellen leuk om al zo snel van je te horen en mooi dat alles ook goed is verlopen ondanks / dankzij (?) sommige ongeplande acties. Ben benieuwd naar het vervolg en ook wanneer je tijd hebt daarover iets te melden. Wens je alle goeds, liefs Hanna

Pappa en mamma

Lieve Ellen,

Vandaag, zondag 8 mei ,omstreeks half 17.30 , kwamen Daan , Myrthe en Luuk hier. Daan heeft op zijn telefoon voorgelezen dat je goed was aangekomen. Na het eten is Daan naar huis gegaan en is Luuk lief naar bed gegaan. En Myrthe ligt nu ook lekker te slapen.
Heb genoten van je verhaal en de nodige momenten van spanning.
Voorzichtig maar. Liefs van Pa en Ma

Myrthe en Luuk

Lieve mama,
is het leuk in Peru? hier is alles goed.Ik ben nu bij Opa en Oma. Het was hier gister lekker warm maar de laatste paar dagen gaat het misschien regenen. Doe de groeten aan de arme kindertjes.
XXX Myrthe en Luuk

Hendrikj

Hi Ellen,

Het begin was nu al super! We fijn dat de camera waterproof is...Wens je succes met je verdere avonturen. Misschien moet je eens opzoek naar een uitgever voor je verhalen?

Groetjes!

Hendrik

De j aan mijn naam was natuurlijk een beetje overdreven! Groetjes van Data Management!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!